Hoe maak je een particuliere pakket berekening?
In deze instructie leest u stap voor stap hoe u voor een particuliere relatie snel en overzichtelijk een offerte opstelt, producten vergelijkt en een aanvraag indient. U volgt de stappen in AWI en voldoet daarmee aan de zorgplicht.
Instructie: Offerte en aanvraag opstellen via AWI
Stap 1: Selecteer een relatie
Ga in AWI naar het tabblad Relaties. Selecteer daar de particuliere relatie waarvoor u een offerte wilt opstellen. In het relatie-overzicht ziet u rechtsboven de knop Nieuwe berekening. Klik daarop.
Stap 2: Kies het juiste pakket
In het scherm Nieuwe berekening kiest u voor het pakket Heinenoord Assuradeuren. Dit pakket maakt het mogelijk om meerdere volmachtverzekeraars tegelijk te vergelijken. Klik op het pakket om de beschikbare producten te zien.
Stap 3: Selecteer de producten
Open bijvoorbeeld het tabblad Aansprakelijkheid en klik op Vergelijk de maatschappijen. Hiermee worden alle gekoppelde verzekeraars in één keer geselecteerd. Herhaal deze stap ook voor Inboedel en Opstal.
Stap 4: Start de berekening
Klik rechtsonder op Verder om de berekening te starten. AWI begint met het eerste product, bijvoorbeeld Aansprakelijkheid Particulier. Geef aan dat het risicoadres gelijk is aan het woonadres, vul de gezinssamenstelling in en klik op Premievergelijking.
Stap 5: Vergelijk premies en kies een verzekeraar
AWI haalt nu automatisch de premies en voorwaarden op. Deze ziet u van laag naar hoog. Via Productinformatie bekijkt u verzekeringskaarten, voorwaarden en clausules. Kies vervolgens de gewenste verzekeraar, klik op Volgende, beantwoord eventuele vragen en klik op Toevoegen.
Stap 6: Vul Inboedel en Opstal in via Infofolio
Bij Inboedel en Opstal kiest u Ja bij de vraag of u Infofolio wilt gebruiken. AWI vult automatisch gegevens op basis van het adres in. Velden met een rood sterretje zijn verplicht. Vul deze in, klik opnieuw op Premievergelijking, kies een verzekeraar en voeg ook deze producten toe.
Stap 7: Maak een offerte aan
Zijn alle producten geselecteerd? Klik dan op Offerte maken. U kiest uit drie opties:
-
Alleen opslaan in het systeem
-
Printen en opslaan (als PDF)
-
Mailen en opslaan
Kies Mail en opslaan offerte. AWI bevestigt dat de offerte is opgeslagen.
Stap 8: Vind de offerte terug en mail deze door
In het relatie-overzicht ziet u onderaan de offerte met de status Offerte. In het dossier vindt u de bijbehorende e-mail terug. Deze komt in uw inbox met de PDF als bijlage. De klant kan via een link in de e-mail de offerte bekijken, slotvragen beantwoorden en klikken op Aanvraag verzenden.
Stap 9: Beheer en pas de offerte aan
Wilt de klant iets aanpassen? Ga dan naar het tabblad Offertes. Standaard ziet u Mijn offertes. Wilt u ook de offertes van collega’s bekijken? Selecteer dan Alle offertes in de dropdown. U kunt de offerte openen, wijzigen of extra producten toevoegen.
Stap 10: Zet de offerte om in een aanvraag
Wilt u zelf de aanvraag indienen? Klik op Volgende, vul de slotvragen in en klik op Aanvraag verzenden. Als alles correct is ingevuld, wordt de aanvraag automatisch verwerkt.
Veelgestelde vragen
Waarom adviseren wij het Heinenoordpakket?
Het Heinenoordpakket is heel uitgebreid en gebruiksvriendelijk. Dit zijn de belangrijkste voordelen:
- Ruime keuzemogelijkheden.
- Eenvoudig diverse producten vergelijken en afsluiten.
- Meerdere maatschappijen selecteren en de beste opties vergelijken.
Wat zijn de voordelen van Infofolio?
Infofolio berekent automatisch de actuele herbouw- en inboedelwaarden. U hoeft dus geen waardemeter meer in te vullen. Dat is makkelijk én geeft betrouwbare waardes voor de premie. De meeste verzekeraars geven bij gebruik van Infofolio garantie tegen onderverzekering. Ook de m²- en m³-gegevens worden automatisch ingevuld.
Ik heb een premie berekend, maar in plaats van een berekening krijg ik een driehoek met uitroepteken. Hoe zit dat?
De kleur van de driehoek geeft aan wat er aan de hand is:
- Rood: de berekening is niet mogelijk of acceptabel.
- Oranje: laat de aanvraag eerst door een acceptant beoordelen – daarna ziet u de premie.
Staan de polisvoorwaarden in de premievergelijker?
Ja, die vindt u als volgt:
- Kies de gewenste producten.
- Klik op de knop ‘Premievergelijking’.
- Klik in het volgende scherm op ‘Productinformatie’.
- Klap de productinformatie in de vergelijker open.
- U kunt nu de voorwaarden en clausules zien.
Wanneer kies ik voor ‘Prospect’ en wanneer voor ‘Nieuwe relatie’?
U kiest voor ‘Prospect’ als u een premieberekening wilt maken en geen IBAN heeft. Klik op ‘Nieuwe relatie’ en kies bij ‘Wijzigingsreden’ voor ‘Prospect’.
Heeft u wel een IBAN van de relatie? Kies dan voor ‘Nieuwe klant’. Bij deze optie is de IBAN verplicht.
Wat moet ik doen als een relatie een nieuwe verzekering aanvraagt?
Voor het aanvragen van een nieuwe verzekering volgt u deze stappen:
Stap 1:
Kijk of de relatie al 1 of meer verzekeringen heeft afgesloten via AWI.
- Ja? Ga naar stap 2.
- Nee? Ga door naar stap 4.
Stap 2:
Voeg de nieuwe verzekering dan toe aan het pakket van de maatschappij waar de lopende verzekeringen zijn ondergebracht. In dit pakket klikt u op het bovenste pijltje aan de rechterkant. Doet u dat niet en maakt u een nieuw pakket aan, dan betaalt de relatie namelijk servicekosten.
Stap 3:
Kies voor ‘Pakket muteren/onderdeel toevoegen’
Stap 4:
Heeft de relatie nog geen bestaand pakket? Klik dan rechtsboven op ‘Nieuwe berekening’.
Ik zie de offertes die mijn collega aan een relatie heeft verstrekt niet. Hoe kan ik deze bekijken?
U kunt offertes van collega’s bekijken door in de tabbalk (links) te klikken op ‘Offertes’. Kies daarna voor ‘Alle offertes’.
Hoe wijzig ik een aangemaakte offerte?
U kunt offertes als volgt wijzigen:
- Kies bij het onderdeel ‘Offerte’ voor ‘Inzien’ (blauwe knop rechts).
- Klik dan bij de offerte die u wilt wijzigen op het potloodje (rechtsboven).
Hoe werkt de communicatie tussen tussenpersoon en acceptant?
Als u de gevraagde informatie aanlevert aan de acceptant, gaat de route volgens deze 2 stappen:
- Vul de informatie in bij ‘Typ bericht’ en klik vervolgens op ‘Bericht opslaan’.
- Klik daarna ook nog op ‘In afwachting van acceptant’. Dit is belangrijk, want pas als u op ‘In afwachting van acceptant’ klikt, ontvangt de acceptant het bericht.
Waarom krijg ik bij zakelijke personen- en bestelautoverzekeringen niet altijd van elke maatschappij een premie te zien in de premievergelijker?
Dit heeft te maken met het veld ‘Gebruik motorrijtuig’. Dit veld vindt u rechts bij ‘Voertuiggegevens’.
Elke verzekeraar gebruikt eigen coderingen voor zakelijke personen- en bestelauto’s. Alleen als meerdere verzekeraars dezelfde codering hanteren, toont AWI meerdere premies.
Wilt u wél zeker zijn van een premie? Dan kunt u ook een losse aanvraag doen bij een maatschappij naar keuze. In dat geval geldt deze beperking niet.
Hoe kan ik in de premievergelijker de uitvalreden achterhalen?
U kunt de uitvalreden achterhalen door op de rode driehoek met het uitroepteken te klikken.
U ziet dan de reden van uitval. Bijvoorbeeld:
Hulp nodig?
Neem contact op met onze Acceptatieafdeling 085-8600102 of stuur een bericht naar acceptatie.particulier@heinenoord.nl