Hoe maakt u een zakelijke pakket berekening?
In deze instructie leest u stap voor stap hoe u voor een zakelijke relatie snel en overzichtelijk een offerte opstelt, producten vergelijkt en een aanvraag indient. U volgt de stappen in AWI en voldoet daarmee aan de zorgplicht.
Instructie: Offerte en aanvraag opstellen via AWI
Stap 1: Selecteer de juiste relatie
Ga in AWI naar het tabblad Relaties. Selecteer de zakelijke relatie waarvoor u een offerte wilt maken. Klik rechtsboven op Nieuwe berekening.
Stap 2: Kies het juiste pakket
In het nieuwe scherm kiest u voor Zakelijk Pakket Heinenoord Assuradeuren. Dit pakket vergelijkt meerdere verzekeraars in één keer. Klik op het pakket en bekijk de beschikbare producten.
Stap 3: Selecteer producten en vergelijk verzekeraars
Klik op een tabblad, bijvoorbeeld Bedrijfsaansprakelijkheid. Selecteer de maatschappijen waarvoor u een premie wilt berekenen. Wilt u een bestelauto verzekeren? Klik dan op Vergelijk de maatschappijen. Alle gekoppelde verzekeraars worden dan automatisch geselecteerd.
Stap 4: Start de berekening
Klik rechtsonder op Verder om de berekening te starten. Geef per product en verzekeraar de hoofdactiviteit en hoedanigheid op. Vul daarna alle verplichte velden in.
Stap 5: Verzeker een bestelauto of personenauto
Vergelijk verzekeraars voor zakelijke voertuigen in één overzicht. Vul de velden met een rood sterretje in. Klik op Premievergelijking, kies een verzekeraar en beantwoord de vragen. Voeg het gekozen product toe aan de offerte.
Stap 6: Maak de offerte aan
Klik op Offerte maken. U krijgt drie opties:
-
Alleen opslaan in het systeem
-
Printen én opslaan (PDF)
-
Mailen én opslaan
Kies Mail en opslaan offerte. U ontvangt een bevestiging in AWI en de offerte komt in uw inbox.
Stap 7: Vind de offerte terug en verstuur deze naar de klant
In het relatieoverzicht ziet u onderin de aangemaakte offerte. In het dossier vindt u ook de e-mail met PDF. De klant ontvangt een link naar de offerte en kan de slotvragen digitaal invullen en verzenden.
Stap 8: Offerte beheren of aanpassen
Wilt u de offerte wijzigen? Ga dan naar het tabblad Offertes. Standaard ziet u alleen uw eigen offertes. Selecteer Alle offertes om die van collega’s te bekijken. U kunt de offerte openen, aanpassen (bijvoorbeeld het eigen risico wijzigen) of producten toevoegen.
Stap 9: Offerte omzetten naar aanvraag
Wilt u de offerte direct omzetten in een aanvraag? Klik op Volgende, vul de slotvragen in en klik op Aanvraag verzenden.
Veelgestelde vragen
Waarom adviseren wij het Heinenoordpakket?
Het Heinenoordpakket is heel uitgebreid en gebruiksvriendelijk. Dit zijn de belangrijkste voordelen:
- Ruime keuzemogelijkheden.
- Eenvoudig diverse producten vergelijken en afsluiten.
- Meerdere maatschappijen selecteren en de beste opties vergelijken.
Wat zijn de voordelen van Infofolio?
Infofolio berekent automatisch de actuele herbouw- en inboedelwaarden. U hoeft dus geen waardemeter meer in te vullen. Dat is makkelijk én geeft betrouwbare waardes voor de premie. De meeste verzekeraars geven bij gebruik van Infofolio garantie tegen onderverzekering. Ook de m²- en m³-gegevens worden automatisch ingevuld.
Ik heb een premie berekend, maar in plaats van een berekening krijg ik een driehoek met uitroepteken. Hoe zit dat?
De kleur van de driehoek geeft aan wat er aan de hand is:
- Rood: de berekening is niet mogelijk of acceptabel.
- Oranje: laat de aanvraag eerst door een acceptant beoordelen – daarna ziet u de premie.
Staan de polisvoorwaarden in de premievergelijker?
Ja, die vindt u als volgt:
- Kies de gewenste producten.
- Klik op de knop ‘Premievergelijking’.
- Klik in het volgende scherm op ‘Productinformatie’.
- Klap de productinformatie in de vergelijker open.
- U kunt nu de voorwaarden en clausules zien.
Wanneer kies ik voor ‘Prospect’ en wanneer voor ‘Nieuwe relatie’?
U kiest voor ‘Prospect’ als u een premieberekening wilt maken en geen IBAN heeft. Klik op ‘Nieuwe relatie’ en kies bij ‘Wijzigingsreden’ voor ‘Prospect’.
Heeft u wel een IBAN van de relatie? Kies dan voor ‘Nieuwe klant’. Bij deze optie is de IBAN verplicht.
Wat moet ik doen als een relatie een nieuwe verzekering aanvraagt?
Voor het aanvragen van een nieuwe verzekering volgt u deze stappen:
Stap 1:
Kijk of de relatie al 1 of meer verzekeringen heeft afgesloten via AWI.
- Ja? Ga naar stap 2.
- Nee? Ga door naar stap 4.
Stap 2:
Voeg de nieuwe verzekering dan toe aan het pakket van de maatschappij waar de lopende verzekeringen zijn ondergebracht. In dit pakket klikt u op het bovenste pijltje aan de rechterkant. Doet u dat niet en maakt u een nieuw pakket aan, dan betaalt de klant namelijk servicekosten.
Stap 3:
Kies voor ‘Pakket muteren/onderdeel toevoegen’
Stap 4:
Heeft de relatie nog geen bestaand pakket? Klik dan rechtsboven op ‘Nieuwe berekening’.
Ik zie de offertes die mijn collega aan een relatie heeft verstrekt niet. Hoe kan ik deze bekijken?
U kunt offertes van collega’s bekijken door in de tabbalk (links) te klikken op ‘Offertes’. Kies daarna voor ‘Alle offertes’.
Hoe wijzig ik een aangemaakte offerte?
U kunt offertes als volgt wijzigen:
- Kies bij het onderdeel ‘Offerte’ voor ‘Inzien’ (blauwe knop rechts).
- Klik dan bij de offerte die u wilt wijzigen op het potloodje (rechtsboven).
Hoe werkt de communicatie tussen tussenpersoon en acceptant?
Als u de gevraagde informatie aanlevert aan de acceptant, gaat de route volgens deze 2 stappen:
- Vul de informatie in bij ‘Typ bericht’ en klik vervolgens op ‘Bericht opslaan’.
- Klik daarna ook nog op ‘In afwachting van acceptant’. Dit is belangrijk, want pas als u op ‘In afwachting van acceptant’ klikt, ontvangt de acceptant het bericht.
Waarom krijg ik bij zakelijke personen- en bestelautoverzekeringen niet altijd van elke maatschappij een premie te zien in de premievergelijker?
Dit heeft te maken met het veld ‘Gebruik motorrijtuig’. Dit veld vindt u rechts bij ‘Voertuiggegevens’.
Elke verzekeraar gebruikt eigen coderingen voor zakelijke personen- en bestelauto’s. Alleen als meerdere verzekeraars dezelfde codering hanteren, toont AWI meerdere premies.
Wilt u wél zeker zijn van een premie? Dan kunt u ook een losse aanvraag doen bij een maatschappij naar keuze. In dat geval geldt deze beperking niet.
Hoe kan ik in de premievergelijker de uitvalreden achterhalen?
U kunt de uitvalreden achterhalen door op de rode driehoek met het uitroepteken te klikken.
U ziet dan de reden van uitval. Bijvoorbeeld:
Hulp nodig?
Neem contact op met onze Acceptatieafdeling 085-8600200 of stuur een bericht naar acceptatie.zakelijk@heinenoord.nl